2024
PROJEKTY DOFINANSOWANE PRZEZ INSTYTUT ROZWOJU JĘZYKA POLSKIEGO IM. ŚW. MAKSYMILIANA MARII KOLBEGO ZE ŚRODKÓW MINISTERSTWA/MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ W 2024 ROKU
Głównym zadaniem Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego jest wspieranie i upowszechnianie języka polskiego, także jako języka obcego, wzmacnianie i uzupełnianie dotychczasowych działań w tym obszarze. Zadania Instytutu im. św. Maksymiliana Marii Kolbego mają na celu zapewnienie wszechstronnego wsparcia Polonii oraz Polaków za granicą w podtrzymywaniu ich tożsamości narodowej oraz więzi z ojczyzną, a także wsparcie osób nieposiadających polskiego pochodzenia, zainteresowanych nauką języka polskiego jako języka obcego.
Obszary wsparcia działalności Polonii i Polaków za granicą, będące podstawowymi celami Instytutu w 2024 roku, to:
- Nauka i doskonalenie języka
- Innowacyjna dydaktyka
- Promocja dwujęzyczności
- Język polski jako obcy
- Promocja dwujęzyczności
- Wsparcie organizacji polonijnej
- Integracja polonijna
- Wiedza o polonii w praktyce
- Polska. Europa. Świat
- Kultura po polsku
- Wydarzenia okolicznościowe
- Poznaj nowoczesną Polskę
Festiwal Dwujęzyczności i Dobrej Książki
Projekt Festiwal Dwujęzyczności i Dobrej Książki miał na celu zaprezentowanie dorobku i oferty szkół polonijnych dla rodzin polskich i polonijnych w Kanadzie, w rejonie Toronto. Podczas wydarzenia dzieci mogły skorzystać z różnego rodzaju zajęć przygotowanych na stoiskach szkół a dla rodziców nauczyciele przygotowali szereg warsztatów związanych z wychowaniem w dwujęzyczności. Jego organizatorem był Związek Nauczycielstwa Polskiego w Kanadzie.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 43 799,00 zł
Całkowita wartość projektu: 48 799,00 zł
https://www.gov.pl/web/irjp/12-celow
XXIII Wierszowisko – Festiwal Polskiej Poezji dla Dzieci
Projekt został zrealizowany w ramach programu Wsparcie działań promujących język i kulturę polską na świecie.
Jest to największa impreza dla dzieci polonijnych w Królestwie Niderlandów organizowana przez Forum Polskich Szkół w Holandii. W tegorocznej edycji odbyło się 10 przedstawień grupowych przygotowanych przez szkoły, w których polskie wiersze recytowało 137 uczestników w wieku od 3 do 15 lat.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 46 016,00 zł
Całkowita wartość projektu: 46 016,00 zł
Tu się czyta po polsku – 2024 – Litwa
To spotkania autorskie dla dzieci szkolnych ze współczesnym autorem opowieści świątecznych, a także wręczenie drobnych upominków słodyczy Wawel dla 2480 dzieci. A także przekazanie do bibliotek szkół z polskim językiem wykładowych na Litwie lektury szkolnej.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 276 548,00 zł
Całkowita wartość projektu: 276 548,00 zł
Polskie Kolędowanie w Coventry – Wielka Brytania
To organizacja weekendowych warsztatów chóralnych dla polonijnych chórów i ich dyrygentów działających na terenie Anglii (Coventry) w dniach 13-15 grudnia 2024.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 174 105,50 zł
Całkowita wartość projektu: 174 105,50 zł
Bon – Stany Zjednoczone
Fundacja Wolność i Demokracja realizuje projekt „Bon dla szkół polonijnych”. Przedsięwzięcie ma na celu sfinansowanie bonów merytorycznych i socjalnych dla uczniów uczęszczających do szkół polonijnych.
Placówki objęte wsparciem:
- Polska Szkoła Katolicka w Phoenix
- Polska Szkoła im. Mikołaja Kopernika w Niles
- Polska Macierz Szkolna
- Polska Katolicka Szkoła im. św. Krzyża przy Parafii Narodzenia Najświętszej Marii Panny i Kościele św. Krzyża
- Szkoła Języka Polskiego i Kultury Polskiej im. Mikołaja Kopernika w Memphis
- Polska Szkoła im. Brata Alberta Chmielowskego ST. Albert Chmielowski Polish School
- Szkoła Języka Polskiego im. Jana Pawła Il w Walnut Creek
- Polska Szkoła dokształcająca im. Karola Wojtyły – Beneficjent się wycofał.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 47 555,00 zł
Całkowita wartość projektu: 47 555,00 zł
https://www.gov.pl/web/irjp/12-celow
Biało-czerwone ABC – utrzymanie placówek oświatowych w Stanach Zjednoczonych
W ramach projektu dofinansowanie do utrzymania otrzymała jedna placówka ze Stanów Zjednoczonych. Dzięki środkom z projektu placówka będzie miała zapewnioną ciągłość funkcjonowania poprzez dofinansowanie kosztów utrzymania, a także dofinansowanie wynagrodzeń dla nauczycieli.
Dofinansowano przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji.
Wysokość dotacji: 66 550,00 zł
Całkowita wartość projektu: 66 550 zł


Szkoła przyszłości – doposażenie placówki oświatowej w Turcji
Zadanie przewiduje dofinansowanie zakupu sprzętu komputerowego i tablicy multimedialnej dla polonijnej placówki oświatowej – Polonijne Stowarzyszenie Kultury i Nauki w Antalyi.
Wysokość dotacji: 21 500,00 zł.
Całkowita wartość projektu: 21 600,00 zł.


W ramach projektu zostanie udzielone wsparcie trzydziestu ośmiu placówkom oświatowym na zorganizowanie przedsięwzięć uzupełniających edukację polskojęzyczną w środowiskach polonijnych z następujących krajów: Australia, Hiszpania, Wielka Brytania, Włochy, Irlandia, Islandia, Niemcy i Łotwa.
Będą to wydarzenia dodatkowe, wspomagające działania edukacyjne, uzupełniające i wzbogacające proces nauczania języka polskiego i przedmiotów ojczystych, takie jak: organizacja konkursów, wyjazdów/wycieczek edukacyjnych, warsztatów, obchodów rocznic historycznych, świąt narodowych, uroczystych apeli, pikników polonijnych, spotkań o charakterze integracyjnym, promujących dwujęzyczność itp.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji i Nauki; dotacja w wysokości 502 607,00 zł.


W konkursie: „Wspieranie dzieci i młodzieży polonijnej oraz polskiej mieszkającej poza granicami Polski 2023” zostały przyznane środki na projekt pod nazwą: „Biało-czerwone ABC. Wspieranie inicjatyw edukacyjnych organizacji oświatowych”.
Niniejszy projekt zakłada wsparcie dwóch organizacji oświatowych działających w Wielkiej Brytanii:
1. Edukator Centrum Dyrektorów i Kadr Zarządzających polskich szkół w Wielkiej Brytanii,
2. Polska Macierz Szkolna w Londynie.
W ramach niniejszego projektu zostanie wspartych 8 inicjatyw edukacyjnych patronackiej organizacji oświatowej Edukator Centrum Dyrektorów i Kadr Zarządzających polskich szkół w Wielkiej Brytanii oraz jedna inicjatywa edukacyjna Polskiej Macierzy Szkolnej.
Dofinansowane zostaną działania wspierające polonijne placówki oświatowe w Wielkiej Brytanii, funkcjonujące na zasadach społecznych, organizujące wydarzenia dla dzieci i młodzieży polonijnej skupionych wokół tych placówek oświatowych. Organizacje te wspierają również nauczycieli polonijnych poprzez opracowywanie i publikowanie materiałów uzupełniających ich codzienną pracę. Niniejszy projekt zakłada wsparcie finansowe takich publikacji.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji i Nauki; dotacja w wysokości 252 440,00 zł.


Niniejszy projekt zakłada organizację różnorodnych przedsięwzięć uzupełniających edukację polskojęzyczną w 18 środowiskach polonijnych w następujących krajach: Australia, Belgia, Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy.
Oprócz działalności edukacyjnej placówki prowadzą też działalność śródroczną, organizując dla uczniów konkursy, olimpiady, wycieczki edukacyjne i inne aktywności edukacyjne, rozszerzając atrakcyjność oferty edukacyjnej placówki, a także stwarzając dodatkową zachętę dla uczniów do nauki języka polskiego.
Śródroczna działalność oświatowa dotyczy realizacji dodatkowych działań edukacyjnych, uzupełniających i wzbogacających proces nauczania języka polskiego i przedmiotów ojczystych poprzez organizację konkursów, wyjazdów/wycieczek edukacyjnych, warsztatów, obchodów rocznic historycznych, świąt narodowych, uroczystych apeli, pikników polonijnych, spotkań o charakterze integracyjnym, promujących dwujęzyczność itp.
Wykaz beneficjentów projektu:
Hiszpania
1. Amigos de la Lengua Polaca w Walencji
2. Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Mówiących po Polsku POLONICA w Alcalá de Henares
Włochy
3. Apulijskie Stowarzyszenie Polsko-Włoskie w Bari
4. Stowarzyszenie włosko-polskie w Weronie „Konik Polski” Przedszkole Polonijne w Weronie
5. Stowarzyszenie włosko-polskie w Weronie „Konik Polsk” Szkoła Polonijna w Weronie
6. Centrum Edukacji i Integracji Społecznej „Wisła” w Montebelluna
7. Centrum Edukacji i Integracji Społecznej „Bratanki” w Genui
8. Polska Ludoteka Rodzinna w Cerea Veneto
9. Sobotnia Szkoła Polonijna przy Stowarzyszeniu Klaris w Udine
11. Stowarzyszenie Ludoteka Włosko-Polska Wojtek Ascoli Piceno
12. Stowarzyszenie Włosko-Polskie w Padwie
13. Szkoła Kultury i Języka Polskiego im. Marii Montessori przy Stowarzyszeniu Społeczno-Kulturalnym Polsko-Włoskim „Apolonia” w Termoli
14. Szkoła Polonijna w Perugii Czerwone Maki przy Stowarzyszeniu Włosko-Polskie Czerwone Maki w Perugii
15. Centrum Kultury i Języka Polskiego Daskalia (Polska Szkoła w Leuven im. Marii Skłodowskiej-Curie przy Stowarzyszeniu Daskalia) w Leuven
Australia
16. Polska Szkoła Sobotnia w Macarthur
17. Polish School WA inc. Perth, Australia Zachodnia
Wielka Brytania
18. PSS im. Jana Brzechwy w Stratford upon Avon: 5/82
19. Polska Szkoła Sobotnia w Perth: 12/117
Projekt sfinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacja w wysokości 81 320,00 zł.
2020
Wspieranie edukacji polskiej na świecie
Projekt „Wspieranie Edukacji Polskiej na Świecie” jest odpowiedzą na potrzeby polskiego szkolnictwa zgłoszone we wnioskach przez środowiska polonijne w Australii, Irlandii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii, Islandii. Działania projektu zakładają wsparcie bieżącego funkcjonowania placówek edukacyjnych poprzez dofinansowanie kosztów ich utrzymania, wsparcie nauczycieli polonijnych, zakup pomocy edukacyjnych dla nauczycieli i uczniów uczących się języka polskiego kultury i historii polskiej, doposażenie placówek oświatowych oraz dofinansowanie działalności placówek, takich jak: warsztaty, konkursy, imprezy szkolne, wycieczki i wyjazdy edukacyjne).
W ramach projektu wsparciem zostało objętych 20 placówek oświatowych w następujących krajach: Australia, Wielka Brytania, Irlandia, Włochy, Islandia, Niemcy, Belgia i Hiszpania.
Projekt sfinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacja w wysokości 250 000,00 zł.
2019
Edukacja świat
Głównym działaniem zadania jest wsparcie polskiego szkolnictwa na świecie poprzez dofinansowanie kosztów utrzymania placówek, wynagrodzeń dla nauczycieli, sprzętu i pomocy metodycznych oraz uroczystości, imprez szkolnych i wycieczek edukacyjnych. Projektem zostały objęte następujące kraje: Australia, Hiszpania, Irlandia, Turcja, Włochy i Belgia.
Cele projektu to przede wszystkim podniesienie jakości kształcenia, które realizowano poprzez:
– zaspokojenie potrzeb natury administracyjno-logistyczno-merytorycznej placówek w zakresie wyżej wymienionych wydatków, co umożliwiło usprawnienie ich pracy i rozwój, np. dzięki otrzymaniu wsparcia księgowego, utrzymaniu sprzętu, np. drukarek, wynajmowi pomieszczeń. Ponadto organizacje dostały środki na zatrudnienie/utrzymanie nauczycieli, co znacznie podniosło jakość edukacji; podmioty oświatowe zostały wyposażone w zasoby operacyjne umożliwiające realizację własnych celów, takie jak książki, pomoce dydaktyczne, sprzęt, materiały papiernicze. Dzięki nowym pomocom edukacyjnym punkty nauczania mogły usprawnić swoją działalność, wdrożyć nowe metody i formy pracy, uatrakcyjnić materiały, uatrakcyjnić ofertę oświatową, powiększyć grupy uczniów, ale i odciążyć zarząd szkoły, który swoje zaangażowanie mógł przenieść na sprawy oświatowe;
– zainteresowanie polskich dzieci i ułatwienie uczniom polskich placówek edukacji o Polsce i języku polskim poprzez zwiększenia łatwości i możliwości przyswajania wiedzy dzięki zapewnieniu placówkom dofinansowania oraz przyczynienie się do utrzymania ich tożsamości narodowej dzięki stałemu kontaktowi z kulturą i środowiskiem polskim;
– promocję języka, kultury i dziedzictwa historycznego Polski nie tylko wśród uczniów, ale i rodziców, nauczycieli oraz członków organizacji, aktywizację tego środowiska wokół różnych wydarzeń, uroczystości, wycieczek szkolnych. Wsparcie szkolnictwa ma więc szersze znaczenie w procesie promocji Polski i integracji środowisk polonijnych.
Projekt sfinansowany ze środków Senatu RP; dotacja w wysokości 246 801,00 zł.
2018
Edukacja świat
Głównym działaniem zadania było wsparcie polskiego szkolnictwa na świecie poprzez dofinansowanie kosztów utrzymania placówek, wynagrodzeń dla nauczycieli, sprzętu i pomocy metodycznych oraz uroczystości i imprez szkolnych. Projektem zostały objęte następujące kraje: Australia, Austria, Belgia, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Turcja i Włochy. Cele projektu to przede wszystkim podniesienie jakości kształcenia, które realizowano poprzez:
– zaspokojenie potrzeb natury administracyjno-logistyczno-merytorycznej placówek w zakresie wyżej wymienionych wydatków;
– zainteresowanie polskich dzieci i ułatwienie uczniom polskich placówek edukacji o Polsce i języku polskim;
– promocję języka, kultury i dziedzictwa historycznego Polski nie tylko wśród uczniów, ale i rodziców, nauczycieli oraz członków organizacji, aktywizację tego środowiska wokół różnych wydarzeń, uroczystości, wycieczek szkolnych. Wsparcie szkolnictwa ma więc szersze znaczenie w procesie promocji Polski i integracji środowisk polonijnych.
Bezpośrednimi efektami projektu było podwyższenie standardów nauki języka polskiego i przedmiotów ojczystych oraz rozwój 17 punktów nauczania w Australii, Austrii, Belgi, Holandii, Hiszpanii, Irlandii, Turcji i we Włoszech.
Projekt sfinansowany ze środków Senatu RP; dotacja w wysokości 491 971,00 zł.