2025
„Bliżej gwiazd… spotkania z polskimi artystami”
W ramach działań promujących język i kulturę polską na świecie Fundacja Wolność i Demokracja realizuje projekt „Bliżej gwiazd… spotkania z polskimi artystami”. Dzięki temu zadaniu w polonijnych placówkach oświatowych jesienią odbędą się wydarzenia kulturalne z udziałem polskich muzyków, aktorów i pisarzy.
Placówki objęte dofinansowaniem:
Szkoła Polska im. Jana Pawła II przy Ambasadzie RP w Brukseli, z siedzibą przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej, Belgia
Polska Szkoła Leuven, Belgia
Polskie Centrum Kultury Bristol, Wielka Brytania
Culture Sphere Teoranta, Irlandia.
Projekt sfinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków budżetu państwa.
Całkowity koszt dotacji: 244 765,00 zł
Całkowita wartość projektu: 244 765,00 zł
XXIV Cykliczny Festiwal Polskiej Poezji dla Dzieci Wierszowisko
Wierszowisko to konkurs recytatorski dla dzieci, który wraz z wydarzeniami towarzyszącymi takimi jak wystawy, spotkania autorskie, konkursy, quizy i występy tworzy Festiwal. W konkursie biorą udział uczniowie szkół polonijnych zrzeszonych w Forum Polskich Szkół w Holandii. Wiek uczestników 4-18 lat.
Konkurs odbywa się w teatrze, na prawdziwej scenie teatralnej, z udziałem znakomitych gości, mediów, dziennikarzy i jurorów. Jest prestiżowym wydarzeniem dla Polonii holenderskiej i jednocześnie najdłużej corocznie organizowaną imprezą polonijną w Holandii.
Organizacja objęta dofinansowaniem to Forum Polskich Szkół w Holandii w Rijen.
Zadanie publiczne dofinansowane ze środków budżetu państwa w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą w 2025 roku w ramach konkursu „Senat – Polonia 2025”.
Kwota dofinansowania: 69 050,00 zł
Całkowita wartość zadania: 75 250,00 zł
Biało-czerwone ABC. Wsparcie szkół polonijnych. Stany Zjednoczone 2
Celem projektu jest utrzymanie bieżącej działalności szkół, zapewnienie ciągłości nauczania, wsparcie nauczycieli. Oferta obejmuje wsparcie placówki edukacyjnej prowadzącej systematyczną naukę języka polskiego oraz przedmiotów związanych z historią i kulturą Polski.
Wsparcie otrzyma Polska Szkoła im. Mikołaja Kopernika w Niles w USA.
Placówka działa w wynajmowanych salach i z ograniczonym zapleczem finansowym, realizując misję edukacyjną skierowaną do dzieci, młodzieży i dorosłych polskiego pochodzenia. Pracuje w niej 18 nauczycieli, którzy mają pod swoją opieką 181 uczniów.
Projekt sfinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków budżetu państwa.
Całkowity koszt dotacji: 217 580,00 zł
Całkowita wartość projektu: 217 580,00 zł
Biało-czerwone ABC. Wsparcie szkół polonijnych. Stany Zjednoczone 1
Oferta obejmuje wsparcie dwóch placówek edukacyjnych prowadzących systematyczną naukę języka polskiego oraz przedmiotów związanych z historią i kulturą Polski. Obie szkoły działają w wynajmowanych salach i z ograniczonym zapleczem finansowym, realizując misję edukacyjną skierowaną do dzieci, młodzieży i dorosłych polskiego pochodzenia. Przedsięwzięcie ma na celu utrzymanie bieżącej działalności szkół, zapewnienie ciągłości nauczania, wsparcie nauczycieli oraz poprawę warunków lokalowych poprzez doposażenie placówek w sprzęt komputerowy i wyposażenie dydaktyczne.
Oferta obejmuje dwie szkoły. Są to:
Polska Szkoła im. Brata Alberta Chmielowskiego ST. Albert Chmielowski Polish School – Chicago
Akademia Języka Polskiego – Manchester
Projekt sfinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków budżetu państwa.
Całkowity koszt dotacji – 258 734,50 zł
Całkowita wartość projektu – 258 734,50 zł
Biało-czerwone ABC 2025. Wsparcie szkół polonijnych. Kanada
Dofinansowanie dotyczy utrzymania przedszkoli i szkół polonijnych, doposażenia w sprzęt komputerowy, biurowy, pokrycia kosztów zakupu oprogramowań komputerowych niezbędnych do realizacji zadań szkoły oraz podręczników, a także dofinansowania wydarzeń szkolnych, w tym jubileuszy.
W ramach zadania wsparcie otrzymają:
Polska Szkoła im. Generała Władysława Sikorskiego w Montrealu prowadzona przez Polską Radę Szkolną w Montrealu
Polska Szkoła im. Jana Pawła II w Montrealu prowadzona przez Polską Radę Szkolną w Montrealu.
2024
PROJEKTY DOFINANSOWANE PRZEZ INSTYTUT ROZWOJU JĘZYKA POLSKIEGO IM. ŚW. MAKSYMILIANA MARII KOLBEGO ZE ŚRODKÓW MINISTERSTWA/MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ W 2024 ROKU
Głównym zadaniem Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego jest wspieranie i upowszechnianie języka polskiego, także jako języka obcego, wzmacnianie i uzupełnianie dotychczasowych działań w tym obszarze. Zadania Instytutu im. św. Maksymiliana Marii Kolbego mają na celu zapewnienie wszechstronnego wsparcia Polonii oraz Polaków za granicą w podtrzymywaniu ich tożsamości narodowej oraz więzi z ojczyzną, a także wsparcie osób nieposiadających polskiego pochodzenia, zainteresowanych nauką języka polskiego jako języka obcego.
Obszary wsparcia działalności Polonii i Polaków za granicą, będące podstawowymi celami Instytutu w 2024 roku, to:
- Nauka i doskonalenie języka
- Innowacyjna dydaktyka
- Promocja dwujęzyczności
- Język polski jako obcy
- Promocja dwujęzyczności
- Wsparcie organizacji polonijnej
- Integracja polonijna
- Wiedza o polonii w praktyce
- Polska. Europa. Świat
- Kultura po polsku
- Wydarzenia okolicznościowe
- Poznaj nowoczesną Polskę
Festiwal Dwujęzyczności i Dobrej Książki
Projekt Festiwal Dwujęzyczności i Dobrej Książki miał na celu zaprezentowanie dorobku i oferty szkół polonijnych dla rodzin polskich i polonijnych w Kanadzie, w rejonie Toronto. Podczas wydarzenia dzieci mogły skorzystać z różnego rodzaju zajęć przygotowanych na stoiskach szkół a dla rodziców nauczyciele przygotowali szereg warsztatów związanych z wychowaniem w dwujęzyczności. Jego organizatorem był Związek Nauczycielstwa Polskiego w Kanadzie.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 43 799,00 zł
Całkowita wartość projektu: 48 799,00 zł
https://www.gov.pl/web/irjp/12-celow
XXIII Wierszowisko – Festiwal Polskiej Poezji dla Dzieci
Projekt został zrealizowany w ramach programu Wsparcie działań promujących język i kulturę polską na świecie.
Jest to największa impreza dla dzieci polonijnych w Królestwie Niderlandów organizowana przez Forum Polskich Szkół w Holandii. W tegorocznej edycji odbyło się 10 przedstawień grupowych przygotowanych przez szkoły, w których polskie wiersze recytowało 137 uczestników w wieku od 3 do 15 lat.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 46 016,00 zł
Całkowita wartość projektu: 46 016,00 zł
Tu się czyta po polsku – 2024 – Litwa
To spotkania autorskie dla dzieci szkolnych ze współczesnym autorem opowieści świątecznych, a także wręczenie drobnych upominków słodyczy Wawel dla 2480 dzieci. A także przekazanie do bibliotek szkół z polskim językiem wykładowych na Litwie lektury szkolnej.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 276 548,00 zł
Całkowita wartość projektu: 276 548,00 zł
Polskie Kolędowanie w Coventry – Wielka Brytania
To organizacja weekendowych warsztatów chóralnych dla polonijnych chórów i ich dyrygentów działających na terenie Anglii (Coventry) w dniach 13-15 grudnia 2024.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 174 105,50 zł
Całkowita wartość projektu: 174 105,50 zł
Bon – Stany Zjednoczone
Fundacja Wolność i Demokracja realizuje projekt „Bon dla szkół polonijnych”. Przedsięwzięcie ma na celu sfinansowanie bonów merytorycznych i socjalnych dla uczniów uczęszczających do szkół polonijnych.
Placówki objęte wsparciem:
- Polska Szkoła Katolicka w Phoenix
- Polska Szkoła im. Mikołaja Kopernika w Niles
- Polska Macierz Szkolna
- Polska Katolicka Szkoła im. św. Krzyża przy Parafii Narodzenia Najświętszej Marii Panny i Kościele św. Krzyża
- Szkoła Języka Polskiego i Kultury Polskiej im. Mikołaja Kopernika w Memphis
- Polska Szkoła im. Brata Alberta Chmielowskego ST. Albert Chmielowski Polish School
- Szkoła Języka Polskiego im. Jana Pawła Il w Walnut Creek
- Polska Szkoła dokształcająca im. Karola Wojtyły – Beneficjent się wycofał.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kwota dofinansowania: 47 555,00 zł
Całkowita wartość projektu: 47 555,00 zł
https://www.gov.pl/web/irjp/12-celow
Biało-czerwone ABC – utrzymanie placówek oświatowych w Stanach Zjednoczonych
W ramach projektu dofinansowanie do utrzymania otrzymała jedna placówka ze Stanów Zjednoczonych. Dzięki środkom z projektu placówka będzie miała zapewnioną ciągłość funkcjonowania poprzez dofinansowanie kosztów utrzymania, a także dofinansowanie wynagrodzeń dla nauczycieli.
Dofinansowano przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji.
Wysokość dotacji: 66 550,00 zł
Całkowita wartość projektu: 66 550 zł


Szkoła przyszłości – doposażenie placówki oświatowej w Turcji
Zadanie przewiduje dofinansowanie zakupu sprzętu komputerowego i tablicy multimedialnej dla polonijnej placówki oświatowej – Polonijne Stowarzyszenie Kultury i Nauki w Antalyi.
Wysokość dotacji: 21 500,00 zł.
Całkowita wartość projektu: 21 600,00 zł.


W ramach projektu zostanie udzielone wsparcie trzydziestu ośmiu placówkom oświatowym na zorganizowanie przedsięwzięć uzupełniających edukację polskojęzyczną w środowiskach polonijnych z następujących krajów: Australia, Hiszpania, Wielka Brytania, Włochy, Irlandia, Islandia, Niemcy i Łotwa.
Będą to wydarzenia dodatkowe, wspomagające działania edukacyjne, uzupełniające i wzbogacające proces nauczania języka polskiego i przedmiotów ojczystych, takie jak: organizacja konkursów, wyjazdów/wycieczek edukacyjnych, warsztatów, obchodów rocznic historycznych, świąt narodowych, uroczystych apeli, pikników polonijnych, spotkań o charakterze integracyjnym, promujących dwujęzyczność itp.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji i Nauki; dotacja w wysokości 502 607,00 zł.


W konkursie: „Wspieranie dzieci i młodzieży polonijnej oraz polskiej mieszkającej poza granicami Polski 2023” zostały przyznane środki na projekt pod nazwą: „Biało-czerwone ABC. Wspieranie inicjatyw edukacyjnych organizacji oświatowych”.
Niniejszy projekt zakłada wsparcie dwóch organizacji oświatowych działających w Wielkiej Brytanii:
1. Edukator Centrum Dyrektorów i Kadr Zarządzających polskich szkół w Wielkiej Brytanii,
2. Polska Macierz Szkolna w Londynie.
W ramach niniejszego projektu zostanie wspartych 8 inicjatyw edukacyjnych patronackiej organizacji oświatowej Edukator Centrum Dyrektorów i Kadr Zarządzających polskich szkół w Wielkiej Brytanii oraz jedna inicjatywa edukacyjna Polskiej Macierzy Szkolnej.
Dofinansowane zostaną działania wspierające polonijne placówki oświatowe w Wielkiej Brytanii, funkcjonujące na zasadach społecznych, organizujące wydarzenia dla dzieci i młodzieży polonijnej skupionych wokół tych placówek oświatowych. Organizacje te wspierają również nauczycieli polonijnych poprzez opracowywanie i publikowanie materiałów uzupełniających ich codzienną pracę. Niniejszy projekt zakłada wsparcie finansowe takich publikacji.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji i Nauki; dotacja w wysokości 252 440,00 zł.


Niniejszy projekt zakłada organizację różnorodnych przedsięwzięć uzupełniających edukację polskojęzyczną w 18 środowiskach polonijnych w następujących krajach: Australia, Belgia, Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy.
Oprócz działalności edukacyjnej placówki prowadzą też działalność śródroczną, organizując dla uczniów konkursy, olimpiady, wycieczki edukacyjne i inne aktywności edukacyjne, rozszerzając atrakcyjność oferty edukacyjnej placówki, a także stwarzając dodatkową zachętę dla uczniów do nauki języka polskiego.
Śródroczna działalność oświatowa dotyczy realizacji dodatkowych działań edukacyjnych, uzupełniających i wzbogacających proces nauczania języka polskiego i przedmiotów ojczystych poprzez organizację konkursów, wyjazdów/wycieczek edukacyjnych, warsztatów, obchodów rocznic historycznych, świąt narodowych, uroczystych apeli, pikników polonijnych, spotkań o charakterze integracyjnym, promujących dwujęzyczność itp.
Wykaz beneficjentów projektu:
Hiszpania
1. Amigos de la Lengua Polaca w Walencji
2. Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Mówiących po Polsku POLONICA w Alcalá de Henares
Włochy
3. Apulijskie Stowarzyszenie Polsko-Włoskie w Bari
4. Stowarzyszenie włosko-polskie w Weronie „Konik Polski” Przedszkole Polonijne w Weronie
5. Stowarzyszenie włosko-polskie w Weronie „Konik Polsk” Szkoła Polonijna w Weronie
6. Centrum Edukacji i Integracji Społecznej „Wisła” w Montebelluna
7. Centrum Edukacji i Integracji Społecznej „Bratanki” w Genui
8. Polska Ludoteka Rodzinna w Cerea Veneto
9. Sobotnia Szkoła Polonijna przy Stowarzyszeniu Klaris w Udine
11. Stowarzyszenie Ludoteka Włosko-Polska Wojtek Ascoli Piceno
12. Stowarzyszenie Włosko-Polskie w Padwie
13. Szkoła Kultury i Języka Polskiego im. Marii Montessori przy Stowarzyszeniu Społeczno-Kulturalnym Polsko-Włoskim „Apolonia” w Termoli
14. Szkoła Polonijna w Perugii Czerwone Maki przy Stowarzyszeniu Włosko-Polskie Czerwone Maki w Perugii
15. Centrum Kultury i Języka Polskiego Daskalia (Polska Szkoła w Leuven im. Marii Skłodowskiej-Curie przy Stowarzyszeniu Daskalia) w Leuven
Australia
16. Polska Szkoła Sobotnia w Macarthur
17. Polish School WA inc. Perth, Australia Zachodnia
Wielka Brytania
18. PSS im. Jana Brzechwy w Stratford upon Avon: 5/82
19. Polska Szkoła Sobotnia w Perth: 12/117
Projekt sfinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacja w wysokości 81 320,00 zł.
2020
Wspieranie edukacji polskiej na świecie
Projekt „Wspieranie Edukacji Polskiej na Świecie” jest odpowiedzą na potrzeby polskiego szkolnictwa zgłoszone we wnioskach przez środowiska polonijne w Australii, Irlandii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii, Islandii. Działania projektu zakładają wsparcie bieżącego funkcjonowania placówek edukacyjnych poprzez dofinansowanie kosztów ich utrzymania, wsparcie nauczycieli polonijnych, zakup pomocy edukacyjnych dla nauczycieli i uczniów uczących się języka polskiego kultury i historii polskiej, doposażenie placówek oświatowych oraz dofinansowanie działalności placówek, takich jak: warsztaty, konkursy, imprezy szkolne, wycieczki i wyjazdy edukacyjne).
W ramach projektu wsparciem zostało objętych 20 placówek oświatowych w następujących krajach: Australia, Wielka Brytania, Irlandia, Włochy, Islandia, Niemcy, Belgia i Hiszpania.
Projekt sfinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacja w wysokości 250 000,00 zł.
2019
Edukacja świat
Głównym działaniem zadania jest wsparcie polskiego szkolnictwa na świecie poprzez dofinansowanie kosztów utrzymania placówek, wynagrodzeń dla nauczycieli, sprzętu i pomocy metodycznych oraz uroczystości, imprez szkolnych i wycieczek edukacyjnych. Projektem zostały objęte następujące kraje: Australia, Hiszpania, Irlandia, Turcja, Włochy i Belgia.
Cele projektu to przede wszystkim podniesienie jakości kształcenia, które realizowano poprzez:
– zaspokojenie potrzeb natury administracyjno-logistyczno-merytorycznej placówek w zakresie wyżej wymienionych wydatków, co umożliwiło usprawnienie ich pracy i rozwój, np. dzięki otrzymaniu wsparcia księgowego, utrzymaniu sprzętu, np. drukarek, wynajmowi pomieszczeń. Ponadto organizacje dostały środki na zatrudnienie/utrzymanie nauczycieli, co znacznie podniosło jakość edukacji; podmioty oświatowe zostały wyposażone w zasoby operacyjne umożliwiające realizację własnych celów, takie jak książki, pomoce dydaktyczne, sprzęt, materiały papiernicze. Dzięki nowym pomocom edukacyjnym punkty nauczania mogły usprawnić swoją działalność, wdrożyć nowe metody i formy pracy, uatrakcyjnić materiały, uatrakcyjnić ofertę oświatową, powiększyć grupy uczniów, ale i odciążyć zarząd szkoły, który swoje zaangażowanie mógł przenieść na sprawy oświatowe;
– zainteresowanie polskich dzieci i ułatwienie uczniom polskich placówek edukacji o Polsce i języku polskim poprzez zwiększenia łatwości i możliwości przyswajania wiedzy dzięki zapewnieniu placówkom dofinansowania oraz przyczynienie się do utrzymania ich tożsamości narodowej dzięki stałemu kontaktowi z kulturą i środowiskiem polskim;
– promocję języka, kultury i dziedzictwa historycznego Polski nie tylko wśród uczniów, ale i rodziców, nauczycieli oraz członków organizacji, aktywizację tego środowiska wokół różnych wydarzeń, uroczystości, wycieczek szkolnych. Wsparcie szkolnictwa ma więc szersze znaczenie w procesie promocji Polski i integracji środowisk polonijnych.
Projekt sfinansowany ze środków Senatu RP; dotacja w wysokości 246 801,00 zł.
2018
Edukacja świat
Głównym działaniem zadania było wsparcie polskiego szkolnictwa na świecie poprzez dofinansowanie kosztów utrzymania placówek, wynagrodzeń dla nauczycieli, sprzętu i pomocy metodycznych oraz uroczystości i imprez szkolnych. Projektem zostały objęte następujące kraje: Australia, Austria, Belgia, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Turcja i Włochy. Cele projektu to przede wszystkim podniesienie jakości kształcenia, które realizowano poprzez:
– zaspokojenie potrzeb natury administracyjno-logistyczno-merytorycznej placówek w zakresie wyżej wymienionych wydatków;
– zainteresowanie polskich dzieci i ułatwienie uczniom polskich placówek edukacji o Polsce i języku polskim;
– promocję języka, kultury i dziedzictwa historycznego Polski nie tylko wśród uczniów, ale i rodziców, nauczycieli oraz członków organizacji, aktywizację tego środowiska wokół różnych wydarzeń, uroczystości, wycieczek szkolnych. Wsparcie szkolnictwa ma więc szersze znaczenie w procesie promocji Polski i integracji środowisk polonijnych.
Bezpośrednimi efektami projektu było podwyższenie standardów nauki języka polskiego i przedmiotów ojczystych oraz rozwój 17 punktów nauczania w Australii, Austrii, Belgi, Holandii, Hiszpanii, Irlandii, Turcji i we Włoszech.
Projekt sfinansowany ze środków Senatu RP; dotacja w wysokości 491 971,00 zł.