2025

Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli polonijnych za granicą

Projekt „Bodajbyś cudze dzieci uczył!” w krajach Beneluksu dotyczy podnoszenia kwalifikacji nauczycieli polonijnych. Dzięki udziałowi w nim pedagodzy przekazujący wiedzę z zakresu języka polskiego, polskiej historii, kultury i tradycji mogą rozwijać swoje umiejętności, lepiej dostosować metody nauczania do potrzeb uczniów wychowujących się poza Polską, mają szansę poznać nowoczesne techniki edukacyjne i pomoce dydaktyczne, które uatrakcyjniają zajęcia.

Projektem zostały objęte:
Forum Szkół Polskich w Holandii
Polska Szkoła w Leuven im. Wisławy Szymborskiej w Belgii.

Zadanie dofinansowane przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków budżetu państwa.

Całkowity koszt dotacji: 52 712,00 zł
Całkowita wartość zadania: 52 712,00 zł

Przywództwo edukacyjne. Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli polonijnych w Islandii i Hiszpanii

Przedsięwzięcie przewiduje organizację dwóch inicjatyw:
1) szkolenia dla środowiska nauczycieli w placówce edukacyjnej prowadzonej przez Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Mówiących po Ppolsku Polonica w Hiszpanii
2) warsztatów dla nauczycieli polonijnych organizowanych przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Polskiej w Reykjaviku.

Wymienione przedsięwzięcia są zgodne z celami IRJP, tj. z:
1.4. Podniesienie jakości i stworzenie systemu monitorowania kompetencji kadry dydaktycznej uczącej języka polskiego.

Przedsięwzięcia zaplanowane w projekcie są skierowane na podniesienie kompetencji polonijnej kadry pedagogicznej w zakresie metodyki nauczania języka polskiego oraz z zakresu wspierania ucznia w momentach kryzysowych.

Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków budżetu państwa.

Wysokość dotacji: 29 370,00 zł
Całkowita wartość zadania: 29 370,00 zł

2022

Nauczyciel Plus. Program wspierania kadry pedagogicznej szkół polonijnych.

Projekt stawia przed sobą dwa cele: wesprzeć młoda kadrę oświatową ( nauczycieli, którzy rozpoczynają życie zawodowe) oraz zmotywować doświadczonych nauczycieli do dalszej aktywnej działalności, szczególnie w sytuacji gdy dochodzi do tzw. “wypalenia zawodowego”.
Projekt zakłada realizacje trzech modułów:
Moduł I. Strefa młodego nauczyciela – przewiduje wprowadzenie i realizacje programu stypendialnego skierowanego na zachęcenie absolwentów polonistyk i innych przedmiotów ojczystych do rozpoczęcia pracy w szkole.
Kolejnym działaniem w module związanym z wsparciem nauczycieli jest refundacja kosztów studiów podyplomowych polonistycznych.
Moduł II. Strefa Tutora – działania zaplanowane w projekcie są skierowane do nauczycieli doświadczonych. Moduł przewiduje wypłatę nagród motywacyjnych dla nauczycieli, którzy zgłoszą się do programu Nagroda dla Doświadczonego Nauczyciela
Projekt jest skierowany do nauczycieli z Ukrainy, Litwy, Łotwy i Białorusi, Mołdawii i Rumunii, Republika Czeska.
Moduł III. Program stypendialny dla nauczycieli polonijnych – stypendystów studiów podyplomowych w Polsce.
Program przewiduje refundacje kosztów czesnego za realizowane studia podyplomowe ( językowe, pedagogiczne, glottodydaktyczne).
Zadanie jest adresowane do nauczycieli z następujących krajów: Ukraina, Austria, Włochy.
Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacja w wysokości 180 600,00 zł

2021

Nauczyciel PLUS. Program rozwoju kadry nauczycielskiej na Wschodzie.

Projekt jest kontynuacja działań podjętych w roku 2019 i 2020 roku skierowanych na wzmacnianie i motywowanie kadry nauczycielskiej na Ukrainie. Jednocześnie ze względu na pozytywne efekty realizacji projektu w 2019 i 2020 roku niniejszy projekt zostanie poszerzony o działania skierowane do nauczycieli na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i Litwie. Projekt stawiał przed sobą dwa cele: wesprzeć młodą kadrę oświatową ( nauczycieli, którzy rozpoczynają życie zawodowe) oraz zmotywować doświadczonych nauczycieli do dalszej aktywnej działalności, szczególnie w sytuacji gdy dochodzi do tzw. “wypalenia zawodowego”. Projekt zakłada realizacje dwóch modułów: Moduł I. Strefa młodego nauczyciela – przewidywała wprowadzenie i realizacje programu stypendialnego skierowanego na zachęcenie absolwentów polonistyk i innych przedmiotów ojczystych do rozpoczęcia pracy w szkole. Stypendium zostanie przyznane na rok, nauczyciel podpisując umowę stypendialna zobowiązuje się do pracy w tym miejscu co najmniej przez kolejny rok. Działaniem zostanie objętych około 20 osób. Byli to nauczyciele, rozpoczynający pracę zawodową lub pracujący w zawodzie nie więcej niż 5 lat. W ramach modułu zostały zaplanowane środki stypendialne, które można było przeznaczyć na doposażenie młodego nauczyciela w niezbędne pomoce edukacyjne i metodyczne, w celu podjęcia dalszego doskonalenia językowego. Moduł II. Strefa Tutora – była skierowana do nauczycieli doświadczonych, którzy są na etapie tzw. “wypalenia zawodowego” lub szukają rozwoju, są otwarci na wprowadzenie zmian w metodyce nauczania. Moduł ten miał za zadanie wykorzystać potencjał doświadczonego nauczyciela po to, aby w sposób naturalny objąć opieką merytoryczną młodą kadrę pedagogiczna. Moduł przewidywał wypłatę nagród motywacyjnych dla nauczycieli, którzy zgłoszą się do programu Nagroda dla Doświadczonego Nauczyciela a komisja konkursowa na podstawie opracowanego regulaminu wyłoni zwycięzców. Program stypendialny dla młodego nauczyciela oraz program Nagroda dla doświadczonego nauczyciela są skierowane do nauczycieli z Ukrainy, Litwy, Łotwy i Białorusi. Natomiast działanie nr 2 dotyczyło wyłącznie nauczycieli z Ukrainy.
Projekt sfinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacja w wysokości 201 300,00 zł

2020

Nauczyciel PLUS. Program rozwoju kadry nauczycielskiej na Wschodzie.

Projekt postawił przed sobą dwa cele: wesprzeć młodą kadrę oświatową (nauczycieli, którzy rozpoczynają życie zawodowe) oraz zmotywować doświadczonych nauczycieli do dalszej aktywnej działalności, szczególnie w sytuacji gdy dochodzi do tzw. “wypalenia zawodowego”.
Projekt zakładał realizację dwóch modułów: wprowadzenie i realizację programu stypendialnego skierowanego na zachęcenie absolwentów polonistyk i innych przedmiotów ojczystych do rozpoczęcia pracy w szkole. 20 osobom przyznano stypendium.
Drugie działanie było skierowana do nauczycieli doświadczonych, którzy są na etapie tzw. “wypalenia zawodowego” lub szukają rozwoju, są otwarci na wprowadzenie zmian w metodyce nauczania. W ramach realizacji projektu przyznano 7 nagród finansowych dla doświadczonych nauczycieli.
Projekt sfinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacja w wysokości 116 600,00 zł

2019

Nauczyciel PLUS. Program rozwoju kadry nauczycielskiej na Wschodzie.

Projekt postawił przed sobą dwa cele: wesprzeć młodą kadrę oświatową ( nauczycieli, którzy rozpoczynają życie zawodowe) oraz zmotywować doświadczonych nauczycieli do dalszej aktywnej działalności, szczególnie w sytuacji gdy dochodzi do tzw. “wypalenia zawodowego”.
Projekt zakładał realizację dwóch modułów: wprowadzenie i realizację programu stypendialnego skierowanego na zachęcenie absolwentów polonistyk i innych przedmiotów ojczystych do rozpoczęcia pracy w szkole. 32 osobom przyznano stypendium.
Drugie działanie było skierowana do nauczycieli doświadczonych, którzy są na etapie tzw. “wypalenia zawodowego” lub szukają rozwoju, są otwarci na wprowadzenie zmian w metodyce nauczania. W ramach realizacji projektu przyznano 16 nagród finansowych dla doświadczonych nauczycieli.
Projekt sfinansowany ze środków Senatu RP; dotacja w wysokości 179 503,00 zł

 

Przejdź do treści