Poloneza czas zacząć, czyli efekty projektu “Ja – Lider” w Rezekne
W dniu 3 października 2016 roku w Państwowym Polskim Gimnazjum im. Stefana Batorego w Rezekne uczniowie klasy 12. przeprowadzili miniwarsztat pod nazwą „Lider w działaniu – Przybliżamy polską kulturę piosenki estradowej i tańca ludowego” w ramach projektu “Szkoła lidera polonijnego. Ja-Lider” realizowanego przez Fundację Wolność i Demokracja.
Zajęcia miały miejsce w godz. 12:45-14:15 i były prowadzone przez pięciu uczniów z klasy maturalnej. Młodzież klas 10., 11. oraz 12., dla której zorganizowany był warsztat, przybyła licznie na spotkanie – w auli Szkoły obecnych było 68 osób.
Podział pracy został zorganizowany między liderami w sposób naturalny, tzn. każdy wybrał obszar wiedzy i formę z nim związaną według własnych zainteresowań oraz przejawianych zdolności. Uczniowie byli samodzielni i zaangażowani w proces od początku przygotowań aż po zakończenie przedsięwzięcia.
Na wstępie została zaprezentowana idea spotkania oraz fotorelacja z pobytu uczniów klasy 12. w Polsce. Prowadzący spotkanie opisali w jej trakcie charakter pracy przy projekcie „Szkoła lidera polonijnego. Ja-Lider” oraz poinformowali obecnych o tym, że był on współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.
Warsztaty rozpoczęły się od krótkiego określenia kontekstu kulturowego lat 70. XX wieku w Polsce; przybliżenia charakteru gościnności Polaków wobec innych narodów, towarzyszącemu jej zwyczajowi biesiadowania i radości ze wspólnego śpiewania. Na tej podstawie zapoznano uczniów liceum z popularną piosenką „Ukraina”, którą – po krótkiej nauce tekstu – wszyscy zaśpiewali. Następnie liderzy spotkania opowiedzieli o bardach polskiej estrady i w tej atmosferze została zaprezentowana sylwetka piosenkarki, Maryli Rodowicz. (Należy w tym miejscu nadmienić, że uczniowie wprowadzili zmianę w wyborze tekstów do nauki. Zamiast utworu „Kolorowe jarmarki” wprowadzili tekst pt. „Ukraina”. Nauczyciel-opiekun nie ingerował w to; przyjął argumenty, które są w jego opinii wartościowe i w niczym nie zubażają programu. Uczniowie-liderzy zadecydowali o wyborze innej piosenki, ponieważ uznali, że będą mogli przekazać więcej wiadomości o dwóch rodzajach polskiej muzyki i za ich pomocą, obszerniej zilustrować Polaków – ich gościnność i zwyczaj wspólnego śpiewania. Te zachowania są bardzo podobne do zwyczajów Łotyszy, którzy jako naród kultywują tradycję przekazywania swojej historii poprzez śpiew właśnie.
Młodzież wykazała dojrzałość i wrażliwość na to, by pokazać pozostałym kolegom z klas 10-12. to, co łączy obydwa kraje.)
Rozśpiewani i w dobrych nastrojach uczniowie po krótkiej charakterystyce najpierw obejrzeli online pokaz tańca „Polonez”, który rozpoczął drugą część zajęć a następnie liderzy, przebrani w stroje szlacheckie, zaprezentowali swoją wersję tańca wg układu choreograficznego, który przygotowują do studniówki pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego. Układ zawiera pięć podstawowych figur chodzonego, do ścieżki dźwiękowej z filmu „Pan Tadeusz”, śp. Andrzeja Wajdy. Pokaz stylu tańca spodobał się na tyle, że maturzyści zostali nagrodzeni brawami. Ochoczo więc i z entuzjazmem uczniowie, najpierw 10. a w drugiej kolejności, 11. klasy poznawali jaką postawę ciała należy zachować podczas tańca z partnerką, jak ustawić stopy, jak w rytmie robić kroki przy pomocy odliczania taktów. Dokumentacja w postaci nagrania wideo oraz zdjęć utrwaliła przebieg tej części warsztatów.
Trzecią aktywnością, do której zaprosili swoich kolegów młodzi liderzy było wspólne stworzenie rysunku-plakatu, na którym umieszczono napis „98 – Łotwa i Polska” (co odnosi się do rocznicy odzyskania niepodległości, symbolu historycznego, który łączy te dwa kraje obecnie i daje uzasadnienie dla zainteresowania kulturą i tradycją tychże).
Wytworem zajęć jest wystawa prac, która do obchodów świąt listopadowych (11. i 18.11.) będzie zdobiła aulę Szkoły. Na pamiątkę spotkania wykonano wspólne pamiątkowe zdjęcie.
Łotewscy liderzy projektu „Szkoła lidera polonijnego. Ja-Lider” przeprowadzili mini- warsztat wykazując postawę pełną aktywnego zaangażowania zarówno w organizację, jak i jego przebieg. Przedsiębiorczość młodych liderów została przyjęta z uznaniem przez młodszych kolegów.
Projekt Szkoła lidera polonijnego Ja – Lider współfinansowany jest w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.