Uczeń na czasie – szkolenie dla nauczycieli
W dniach 22-25 października w Lublinie przebywała grupa nauczycieli z Państwowego Gimnazjum Polskiego im. Józefa Piłsudskiego w Dyneburgu na Łotwie. Celem ich przyjazdu był udział w szkoleniu na temat nowoczesnych form diagnozowania problemów dzieci i młodzieży oraz doboru prawidłowych technik i stosowania ich w pracy z uczniami, a także współpraca z rodzicami.
Szkolenie przygotowali specjaliści z Katedry Pedagogiki Specjalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II pod kierunkiem dr hab. Ewy Domagały-Zyśk, prof. KUL.
Ważnym elementem pobytu pedagogów z Dyneburga w Lublinie było poznanie polskiej kultury, co jest pomocne w pogłębianiu znajomości języka polskiego. Grupa zwiedziła Lublin i Muzeum Zamoyskich w Kozłówce koło Lublina. Słuchanie przewodników mówiących po polsku, a także prelegentów podczas szkoleń dało im możliwość obcowania z żywą współczesną polszczyzną, co dla osób uczących języka polskiego – byli tacy wśród uczestników – a także tych używających polskiego w pracy dydaktycznej i pedagogicznej miało niebagatelne znaczenie. Pozwoliło im doskonalić językowe umiejętności.
Rzadka możliwość bywania w Polsce i – co się z tym wiąże – słaby kontakt z codziennym językiem polskim jest bolączką osób pochodzenia polskiego pracujących w łotewskich szkołach. Umożliwienie im przyjazdu do Polski na szkolenie to najlepszy sposób, by wspierać nie tylko ich kompetencje zawodowe, poczucie przynależności narodowej, ale przede wszystkim umożliwić im czynne posługiwanie się polszczyzną, podnieść poziom jej opanowania, na co nie mają dużych szans w kraju zamieszkania.
„Uczeń na czasie – szkolenie dla nauczycieli” to pierwsze z dwóch działań realizowanych przez Fundację Wolność i Demokracja w ramach projektu „Szkolenie nauczycieli – Łotwa”.
Projekt dofinansowany przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.