Dzieci z Kamionki Buskiej poznają Lwów po polsku

W czwartek 20 października kolejna grupa dzieci i młodzieży ze Szkoły Polskiej przy parafii Wniebowzięcia NMP w Kamionce Buskiej uczestniczyła w krajoznawczej wycieczce do Lwowa. Uczniowie m.in. spotkali się z ks. abp. Mieczysławem Mokrzyckim w miejscu jego urzędowania, czyli kurii archidiecezjalnej.

Wyjazd z Kamionki Buskiej nastąpił o godz. 9. Pogoda jak na jesień była sprzyjająca – ciepło i bezwietrznie. Pierwsze kroki skierowaliśmy do prywatnej kaplicy księdza arcybiskupa Mokrzyckiego. Tam ks. kanclerz Włodzimierz Grymski przedstawił nam historię obrazu Matki Bożej z Łukawca, opowiedział o witrażach przedstawiających ważne osoby naszej archidiecezji, a także o funkcji kaplicy jako miejsca prywatnych spotkań naszego arcypasterza z Panem Bogiem. Po wspólnej modlitwie przeszliśmy do zwiedzania zakrystii i biblioteki. Uczniowie byli pod ogromnym wrażeniem wysokości, na jakiej znajdują się niektóre woluminy, jak również wystroju szaf z książkami.
Kolejnym punktem naszego zwiedzania było Muzeum Archidiecezjalne, które w swoich zasobach ma bardzo ciekawe zbiory sakralne. Dzieci miały okazję samodzielnie czytać po polsku opisy eksponatów i słuchać, również po polsku, informacji przewodnika.
Kulminacyjnym punktem naszego pobytu w kurii było spotkanie z ks. abp. Mieczysławem Mokrzyckim. Było wspólne powitanie i krótka luźna rozmowa księdza arcybiskupa z dziećmi , błogosławieństwo i indywidualne pożegnanie się.
Uczniowie są bardzo wdzięczni księdzu arcybiskupowi za poświęcony im czas, okazaną radość i życzliwość oraz tym, którzy przyczynili się do poznania budynku kurii i jej bogactwa historycznego, jakie w sobie mieści.
Następnie ruszyliśmy pieszo do Szkoły Polskiej nr 24 im. Marii Konopnickiej. Z powodu wakacji w szkole nie było zajęć. Dzieci miały spotkanie z nauczycielką języka polskiego, która opowiedziała o dziejach szkoły i obecnych jej działaniach. Potem zwiedzaliśmy kilka klas przedmiotowych i salę klasy III. Zrobiliśmy wspólne zdjęcie i ruszyliśmy do katedry lwowskiej. Krótką historię katedry i obrazu Matki Bożej Łaskawej przedstawił ks. Wiktor Stachów, parafianin katedry.
Zbliżyła się pora obiadowa więc poszliśmy do polskiej restauracji na posiłek.
Ostatnią częścią wycieczki po polsku było zwiedzanie Cmentarza Łyczakowskiego. Uczniowie byli na grobie Gabrieli Zapolskiej, Władysława Bełzy i Marii Konopnickiej. Zwiedziliśmy również Cmentarz Orląt Lwowskich, modląc się za tych wszystkich, którzy walczyli o wolność swojej ojczyzny dawniej, i za tych, którzy walczą o wolność swojego kraju dziś.
Wycieczka bardzo się udała. Wszyscy wróciliśmy zadowoleni i z nowymi wiadomościami o polskości na ukraińskiej ziemi.