Wyjazd dzieci ze Szkoły przy Polskiej Misji Katolickiej w Berlinie do Szczecina

W dniach 29.05.19 – 01.06.19 odbyła się wycieczka do Szczecina, w której brały udział dzieci uczące się w Szkole przy Polskiej Misji Katolickiej w Berlinie języka polskiego.

Zwiedziliśmy najważniejsze miejsca w Szczecinie, m.in. Zamek Książąt Pomorskich, Wały Chrobrego, Bazylikę Archikatedralną św. Jakuba. Dzieci zapoznały się z historią miasta i jego symbolami.

Z tarasu widokowego na wieży katedry podziwialiśmy panoramę miasta, by za chwilę zejść w podziemia Szczecina i odbyć wycieczkę trasą podziemną połączoną z opowieścią przewodnika na temat historii II wojny światowej. Wyprawa była ekscytująca… w ciemnościach rozświetlanych nikłym światłem latarek słychać było odgłosy alarmów, silniki pracujących samolotów bombowych. Dzieci dowiedziały się, jak funkcjonowało miasto i ludność cywilna w czasie II wojny. Oryginalne napisy niemieckie na ścianach bunkra, świetnie zachowane pamiątki z tamtych czasów sprawiły niezapomniane przeżycia.

Odwiedziliśmy również wyjątkową księgarnię „Między Wierszami”, w której mogliśmy ćwiczyć umiejętność czytania po polsku najnowszych książek dla dzieci. Mieliśmy okazję zobaczyć wyjątkowe książki robione na specjalne zamówienie, m.in. Trylogię H. Sienkiewicza – całość zrobiona ręcznie!

– Zwiedzanie księgarni połączone było z oglądaniem procesu produkcji ekologicznych lodów, wypieków i deserów. Nie zabrakło też degustacji. Księgarnia połączona z kawiarnią położona jest w najpiękniejszym zielonym kompleksie parkowym Szczecina, Jasnych Błoniach.

Oprócz zwiedzania miasta ważną częścią wyjazdu były odwiedziny w szczecińskim przedszkolu. Przedszkole im. Juliana Tuwima jest placówką dwujęzyczną. Dzieci od najmłodszych lat mają zajęcia i zabawy równocześnie w dwóch językach – polskim i niemieckim. Wspólna zabawa sprawiła nam wiele radości. Dzieci świetnie uzupełniały się w obu językach.

Jako grupa dzieci Polskiej Misji Katolickiej z Berlina wzięliśmy udział w konkursie piosenki, który właśnie się odbywał. Do konkursu stanęło kilka grup dzieci z placówek oświatowych ze Szczecina. Wielka radość i duma dla nas… jury spodobało się wykonanie hymnu polskiego, które zaprezentowaliśmy. Dzieci otrzymały dyplomy i nagrody książkowe, a przewodniczący komisji szczególnie wyróżnił naszą grupę za krzewienie kultury polskiej poza granicami kraju.

W Szczecinie mieliśmy okazję nie tylko szlifować umiejętności w mowie polskiej, której na co dzień uczymy się w naszych domach rodzinnych i w szkole przy Polskiej Misji Katolickiej, ale również braliśmy udział w warsztatach plastycznych. Na tych zajęciach powstały samodzielnie zrobione zapachowe mydełka, które przywieźliśmy jako podarunek dla naszych rodziców. Uszyliśmy też Przytulanki, które z pewnością będą niezapomnianą pamiątką pobytu w mieście Gryfa.

Pogoda i dobry nastrój dopisywały nam podczas całego wyjazdu. Szczególnie radośnie było w muzeum śmiechu – gdzie przy różnych ciekawych eksponatach można było zrobić naprawdę śmieszne zdjęcia.

Wesoło było też w papugarni, gdzie wśród swobodnie latających ptaków można było nie tylko się im przyglądać, ale też karmić, bawić się z nimi i posłuchać ich „mowy”. Niektórzy cierpliwie próbowali nauczyć papugi nowego słowa. Radości nie było końca! Zabawa z papugami tak nas wciągnęła, że spędziliśmy tam naprawdę sporo czasu.

Na koniec warto wspomnieć o miejscu naszego zakwaterowania. Mieszkaliśmy w Domu św. Józefa, a obok mieliśmy szczególnych sąsiadów, a właściwie szczególne sąsiadki – Karmel Miłości Miłosiernej. Dzieci z Berlina pierwszy raz miały okazję zetknąć się z Zakonem kontemplacyjnym, klauzurowym.

Zgodnie z Regułą, Siostry starają się zachowywać Słowo Boże w myśli i w sercu – sprzyja temu klimat milczenia i samotności. To milczące przesłanie siostry pragną ofiarowywać mieszkańcom ziemi szczecińskiej, jak i całemu światu, bardziej niż kiedykolwiek potrzebującemu autentycznych wartości duchowych. W ramach pracy zarobkowej siostry prowadzą w klasztorze pracownię szat liturgicznych i pracownie ikon.

Cztery dni pobytu w Szczecinie to zbyt krótko, aby zdążyć wszystko zobaczyć. Wiele miejsc jeszcze czeka na nas. Mamy nadzieję, że wkrótce znowu tam pojedziemy, szczególnie, że otrzymaliśmy zaproszenie do współpracy naszej Szkoły przy PMK z przedszkolem im. Juliana Tuwima.

Wyjazd do Szczecina odbył się przy wsparciu Fundacji Wolność i Demokracja za pośrednictwem Chrześcijańskiego Centrum Krzewienia Kultury, Tradycji i Języka Polskiego w Niemczech.

Składam podziękowanie za pomoc w realizacji projektu członkini Rady Parafialnej PMK, pani Dorocie Szajgin, oraz proboszczowi PMK w Berlinie, ks. Markowi Kędzierskiemu.

Agnieszka Klein,

Nauczyciel języka polskiego w Szkole przy PMK w Berlinie

Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach sprawowania opieki Senatu RP nad Polonią i Polakami za granicą w ramach realizacji projektu “Pod znakiem białego orła. Wspieranie oświaty polonijnej w Niemczech – kontynuacja”.