Romanów
Nazwa podmiotu nauczania
Punkt nauczania przy parafii Św. Stanisława
Adres
13001 Romanow, Putilina 11, Obł. Żytomierska, Ukraina
Data założenia
1994
Liczba uczniów i nauczycieli
Liczba stale się zmienia: od 15 do 50 uczniów.
Jeden nauczyciel.
Opis działalności szkoły/ punktu nauczania
Nauczanie języka polskiego przy Parafii św. Stanisława w Romanowie rozpoczęło się wraz z przyjazdem sióstr sercanek do Romanowa, tj. 20 lat temu (1995r.) Siostry zajęły się katechezą przy Parafii i jednocześnie nauczaniem wszystkich chętnych języka polskiego. Początkowo odbywało się ono latem, na powietrzu, z braku odpowiedniego pomieszczenia. Z czasem, kiedy wybudowano klasztor, jeden z pokoi przeznaczono na nauczanie i zajęcia z dziećmi, młodzieżą lub dorosłymi (zamiennie). Nauką j. polskiego zajmowała się jedna z sióstr i tak trwa do dziś. Nauką języka były objęte dzieci i młodzież również na wioskach, do których siostry dojeżdżały z katechezą. Nauczanie obejmowało i obejmuje nadal wszystkie grupy wiekowe: dzieci, młodzież i dorosłych.
Przez cztery lata, we współpracy ze Stowarzyszeniem “Wspólnota Polska”, oddział w Krakowie, organizowano również kursy języka polskiego dla nauczycieli tego języka na Ukrainie.
Dzieci i młodzież podejmowała, w języku polskim, różne wyzwania, takie jak ,np. konkursy recytatorskie na poziomie powiatowym i wojewódzkim, a także przez kilka lat jeździły do Tarnowa na Międzynarodowy Konkurs Recytatorski, skąd, za każdym razem przywoziły najwyższe nagrody.
Poza nauką czytania, pisania i rozmowy po polsku, siostry włączały w swój program nauczania najważniejsze fakty z historii Polski, co pomagać miało w otrzymaniu – starającym się – Karty Polaka.
Dzięki zdobytym umiejętnościom w posługiwaniu się językiem polskim “wyniesionym” z naszej szkółki, kilka osób z naszej Parafii (może kilkanaście nawet) podjęło studia lub wyjechało na stałe do Polski, odnajdując tam swoje korzenie, czy po prostu więź emocjonalną z naszym krajem.
Niestety, borykamy się ciągle z brakiem podręczników, a przede wszystkim zeszytów do ćwiczeń. Obca mowa nie ćwiczona w domu poprzez wykonywanie ćwiczeń pisemnych nie przynosi oczekiwanych rezultatów i nie mobilizuje, szczególnie dzieci. Ale staramy się. Grupki nie są liczne, co też ma swoje plusy.