Dzieci z Kamionki Buskiej na polskiej wycieczce we Lwowie

20 października 2016 roku kolejna grupa dzieci i młodzieży ze Szkoły Polskiej przy parafii Wniebowzięcia NMP w Kamionce Buskiej uczestniczyła w wycieczce krajoznawczej do Lwowa zorganizowanej w ramach realizacji projektu „Biało-czerwone ABC”.

Wyjazd z Kamionki Buskiej nastąpił o godz. 9. Pogoda jak na jesień była sprzyjająca – ciepło i bezwietrznie. Podczas wyjazdu uczniowie naszej szkoły parafialnej mieli okazję spotkać się z księdzem arcybiskupem Mieczysławem Mokrzyckim w miejscu jego urzędowania, czyli kurii archidiecezjalnej.
Pierwsze kroki skierowaliśmy do prywatnej kaplicy księdza arcybiskupa. Tam ks. kanclerz Włodzimierz Grymski opowiedział nam historię obrazu Matki Bożej z Łukawca, o witrażach z ważnymi osobami naszej archidiecezji, a także o funkcji, jaką pełni kaplica, czyli prywatnych spotkaniach naszego arcypasterza z Panem Bogiem. Po wspólnej modlitwie zwiedziliśmy zakrystię i bibliotekę. Dzieci i młodzież były pod ogromnym wrażeniem tego, na jakiej wysokości znajdują się niektóre książki, jak również wystroju szaf z książkami.|
Kolejnym punktem naszej wycieczki było muzeum archidiecezjalne, które w swoich zbiorach ma bardzo ciekawe eksponaty religijne. Nasze dzieci miały okazję do samodzielnego czytania po polsku podpisów pod eksponatami i słuchania, również po polsku, informacji przewodnika.
Kulminacyjnym punktem naszego pobytu w kurii było spotkanie z księdzem arcybiskupem Mieczysławem Mokrzyckim. Było wspólne powitanie, krótka luźna rozmowa księdza arcybiskupa z dziećmi, błogosławieństwo i indywidualne pożegnanie się.
Bardzo serdecznie dziękujemy księdzu arcybiskupowi za poświęcony nam czas, radość i okazaną życzliwość, a także tym, którzy przyczynili się do poznania przez nas budynku kurii i bogactwa historycznego, jakie w sobie zawiera.
W dalszej części wycieczki ruszyliśmy pieszo do Szkoły Polskiej nr 24 we Lwowie im. Marii Konopnickiej. Z powodu przerwy wakacyjnej nie było w niej zajęć. Nasze dzieci spotkały się z nauczycielką języka polskiego, która przedstawiła im historię szkoły i obecne działania. Następnie zwiedziliśmy kilka klas przedmiotowych i salę klasy III. Zrobiliśmy wspólne zdjęcie i ruszyliśmy do katedry lwowskiej. Krótką historię katedry i obrazu Matki Bożej Łaskawej opowiedział nam ks. Wiktor Stachów.
Obiad zjedliśmy w polskiej restauracji.
Ostatnią częścią wycieczki w języku polskim było zwiedzanie Cmentarza Łyczakowskiego. Byliśmy na grobie Gabrieli Zapolskiej, Władysława Bełzy i Marii Konopnickiej. Odwiedziliśmy również Cmentarz Orląt Lwowskich, gdzie pomodliliśmy się za tych, którzy walczyli o wolność swojego kraju dawniej, i za tych, którzy walczą o wolność swojego kraju dziś.
Wycieczka bardzo się udała. Wszyscy wróciliśmy zadowoleni i z nowymi wiadomościami o polskości na ukraińskiej ziemi.

s. Jonatana Maryla Mach

Wycieczka została przeprowadzona w ramach projektu „Biało-czerwone ABC” realizowanego przez Fundację WiD ze środków Senatu RP.