Nowe sale, nowe podróże, nowe doświadczenia. „ABC polskiej klasy”


Nowe, dobrze wyposażone klasy języka polskiego oraz wycieczka edukacyjna do Warszawy dla najlepszych uczniów – taką nagrodę zdobyło pięć szkół, które zwyciężyły w konkursie „ABC polskiej klasy”. Konkurs poświęcono rocznicy stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości przypadającej w 2018 roku.

Na pierwszym etapie uczestnicy konkursu przysyłali rysunki o tematyce niepodległościowej oraz projekty pracowni polonistycznych. Najlepsze propozycje już są realizowane w szkołach w Winnicy, Żytomierzu, Irpieniu, Nowogrodzie Wołyńskim oraz Kijowie.
Realizację autorskich wizji klas języka polskiego w szkołach zwycięzców wsparło Ministerstwo Spraw Zagranicznych Polski za pośrednictwem Fundacji Wolność i Demokracja. Przedstawiciele tej organizacji oceniali projekty klas i rysunki. Jury miało spore trudności z wyborem najlepszych, ponieważ każdą pracę cechowała wysoka wartość artystyczna. Ostatecznie zwyciężyły projekty mające głęboki sens i kreatywne.
– Nasz rysunek został zatytułowany „Szukając wolności, odnaleźliśmy Polskę” – mówi Ludmiła Wołkowska, nauczycielka winnickiej szkoły nr 4. – Możemy na nim zobaczyć mocno związany biało-czerwony węzeł. Symbolizuje jedność Polaków w walce o niepodległość. Autorem tej pracy jest uczeń VIII klasy Paweł Formaniuk. On także wymyślił projekt naszej sali oraz wspólnie z kolegami pomalował jej ściany. Trudno uwierzyć, że jeszcze trzy miesiące temu to pomieszczenie było komórką do przechowywania niepotrzebnych rzeczy. Ale dziś odbywają się tu zajęcia. Dzieci są bardzo szczęśliwe, że teraz mogą uczyć się języka polskiego w specjalnie dostosowanym do tego celu gabinecie.
Jednak na nowych klasach przyjemności się nie skończyły. Najbardziej aktywni uczniowie z pięciu zwycięskich szkół – łącznie 50 osób – pojechali na wycieczkę edukacyjną do Warszawy, która trwała od 24 do 27 listopada. Młodzież miała okazję poznać przeszłość i współczesność Polski, zwiedzając najważniejsze i najciekawsze miejsca w stolicy. Na przykład wycieczki po Zamku Królewskim i Pałacu w Wilanowie pomogły uczniom przeżyć najważniejsze wydarzenia z polskiej historii. Wizyta w Centrum Kopernika pokazała im najwybitniejsze osiągnięcia polskich i światowych badaczy. W programie pobytu był też czas na rozrywkę. Bowling, kino zoo przyniosły wiele pozytywnych wrażeń.
Najciekawszym wydarzeniem dla wszystkich był dzień spędzony w jednej z warszawskich szkół. Uczniowie z Ukrainy mogli na własne oczy zobaczyć , jaki program realizuje się w polskich szkołach, i uczestniczyć w lekcjach razem z polskimi kolegami.
– Byłam bardzo zdziwiona, że w szkole panuje taka niewymuszona atmosfera – opowiada uczennica żytomierskiej szkoły nr 23 Wiktoria Berkuta. – Na Ukrainie uczniowie w szkole nie czują się tak swobodnie. Oprócz tego w Polsce klasy są lepiej wyposażone i dostosowane do każdego przedmiotu. Na przykład w pracowni biologicznej zobaczyłam kolekcję zakonserwowanych w spirytusie owadów i makiety komórek organizmów. Bardzo mi się to spodobało.
Podsumowując, wycieczka była naprawdę wspaniała. Dzieci zobaczyły wiele nowego i jeszcze bardziej zainteresowały się językiem i kulturą Polski.

Iwan Kisłoszczuk