POLSKA PLATFORMA MEDIALNA – Polonijne Media Przyszłości 2020
U fundamentów powstania Fundacji Wolność i Demokracja było wspieranie mediów polskich, wydawanych poza granicami. Początkowo celem było istnienie, z biegiem czasu Fundacja brała udział w ich kreacji dążącej do ich profesjonalizmu i zapewnienia poczytnego miejsca pomiędzy “miejscowymi” tytułami. Początkowo były to pisma w tradycyjnym wydaniu, potem Fundacja towarzyszyła im w transformacji w świat internetu i te działania mają miejsce po dzień dzisiejszy.
Z inicjatywy Fundacji powstała Federacja Mediów Polskich na Wschodzie – organizacja, która reprezentuje polskie redakcje działające na Wschodzie. Federację Polskich Mediów na Wchodzie powołali 24 września 2013 roku przedstawiciele ponad 30 polskich redakcji z krajów dawnego ZSRS, uczestniczący w konferencji “Polskie media na Wschodzie” zorganizowanej w Senacie RP przez Fundację Wolność i Demokracja.
Co roku w ramach projektów „Polska Platforma Medialna – Ukraina” i „Polska Platforma Medialna – Białoruś” były realizowane działania dążące do profesjonalizacji wspieranych mediów. W taki sposób powstawał projekt Polska Platforma Medialna – Polonijne Media Przyszłości, którego głównym celem jest z jednej strony profesjonalizacja mediów polonijnych, a z drugiej strony wymiana doświadczeń i wspierania nawiązania relacji pomiędzy redakcjami, dążących do maksymalizacji synergii współpracy w rozpowszechnianiu informacji w przestrzeni mediów polskich i polonijnych.
W ramach działania zaplanowano cykl szkoleń dla redakcji mediów polonijnych ze Wschodu. Odbyły się szkolenia z zakresu zarządzanie redakcją i rozwój, dziennikarskie, IT – portale internetowe, social media, materiały filmowe (video) , promocja i fundraising.
Dobór szkoleń i warsztatów został poprzedzony dogłębną analizą oraz wieloletnią ewaluacją prowadzoną w ramach projektu „Polska Platforma Medialna – Ukraina” i „Polska Platforma Medialna – Białoruś”. Ostatni rok w czasach pandemii wymusił nowe spojrzenie na rolę, zadania oraz możliwości realizacji postawionych celów w różnych dziedzinach, z mediami na czele.
W ramach działania odbył się cykl certyfikowanych szkoleń i warsztatów w zakresie 7 perspektyw działania:
– organizacji pracy i rozwoju;
– rozwoju zakresu i sposobu działania;
– rozwoju multimedialności mediów;
– profesjonalizacja materiałów filmowych;
– rozwoju mediów internetowych w szczególności social mediów;
– szkolenia poprawności językowej mediów;
– profesjonalizacji czasopism.