Uczniowie z szkół w Ukrainie wzięli udział w lekcji w ramach projektu “Dla Niepodległości – kontynuacja” o temacie “Romantyczna Niepodległa”

W ramach projektu “Dla Niepodległości – kontynuacja” odbyła się kolejna lekcja z cyklu “Romantyczna Niepodległa”, dnia 08.10.2022. W lekcji uczestniczyło 30 uczniów z dwóch szkół polskich sobotnich w Ukrainie, w Jaworowie i Sądowej Wiszni.

Lekcja miała na celu wyjaśnienie uczestnikom, dzieciom i młodzieży polskiego pochodzenia z Ukrainy, dlaczego w tym roku w Polsce obchodzony jest Rok Romantyzmu Polskiego. Aby to uczynić zaczęliśmy od wyjaśnienia, czym w ogóle był romantyzm. W tym celu zaprezentowaliśmy ogólnie znane skojarzenia i elementy kultury, których początki doszukiwać się możemy w twórczości romantyków. Odwołaliśmy się więc do filmów grozy, fantasy, komedii romantycznych i popularności podróżniczych vlogerów. Tropy te poruszane były bowiem przez artystów XIX wieku. W tej części zaprezentowaliśmy też fragment zarejestrowanego przedstawienia “Dziadów” aby omówić charakterystyczny nastrój grozy i tajemniczości. Zaprezentowany był także ogólnodostępny utwór “Stepy Akermańskie”. Uczestnicy po wysłuchaniu go musieli odpowiedzieć na kilka pytań.
Dużo miejsca poświęcono przedstawieniu losów Polski i Polaków w XIX wieku. Wykorzystaliśmy także okazji by powiązać Rok Romantyzmu Polskiego z Rokiem Józefa Wybickiego. Romantyczna epopeja walk o wolność rozpoczęła się bowiem w szeregach Legionów Polskich, które pomagał formować właśnie Wybicki. Temat walki o niepodległość zilustrowany został fragmentem ekranizacji “Pana Tadeusza” a losy wyprawy na Moskwę omówione zostały z wykorzystaniem repliki umundurowania żołnierza Księstwa Warszawskiego z 1812 roku. Następnie zaprezentowano fragmenty utworów polskich romantyków (Mickiewicza, Norwida), które poświęcone były poruszanym zagadnieniem (Wojna 1812 roku, Powstanie Listopadowe, Powstanie Styczniowe). Wspólnie z uczestnikami przeanalizowane zostały fragmenty wybranych utworów polskiego romantyzmu poświęcone walce o niepodległość (m.in. “Fortepian Szopena”, “Do przyjaciół Moskali” itd.). Uczestnicy zrozumieli więc jak wydarzenia te wpłynęły na twórców oraz jak artyści ci inspirowali kolejne pokolenia do walki o niepodległość. Opowieść wzbogacono o prezentację umundurowania żołnierza polskiego z tej epoki.